Zadaniem prowadzonego Treningu Umiejętności Społecznych jest rozwijanie adekwatnych zachowań społecznych. Ważne problemy są omawiane jak również odgrywane przez uczestników grupy. Bezpośrednie doświadczenie buduje “pamięć behawioralną” zdarzenia. Możliwość odgrywania scenek z życia, obserwacji innych, omawiania trudności stanowi podstawę do generalizacji ćwiczonych zachowań społecznych w naturalnym środowisku. Celem jest poprawa funkcjonowania społecznego uczestników poprzez m.in.:
– naukę rozpoznawania i nazywania potrzeb i emocji,
– naukę odreagowania napięć emocjonalnych,
– pracę nad umiejętnościami komunikacyjnymi,
– naukę przestrzegania ustalonych zasad,
– naukę podejmowania współdziałania w grupie,
– pracę nad umiejętnościami konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, a także radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Uczone umiejętności są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników. Mogą to być m.in.: zawieranie znajomości, słuchanie, zadawanie pytań, dyskutowanie, reagowanie na krytykę, wyrażanie krytyki, radzenie sobie z emocjami, rozróżnianie emocji, wyrażanie gniewu i rozczarowania, mówienie komplementów, proszenie i pomoc, czekanie na swoją kolej, radzenie sobie z przegrywaniem, radzenie sobie z dokuczaniem, decydowanie co robić.